pastileMulte dintre medicamentele folosite în mod curent, incluzând anumite vitamine, minerale, sau chiar produse pe bază de plante pot avea un efect negativ asupra sănătăţii dinţilor. Studiile spun că aproximativ 40% dintre persoane folosesc cel puţin un medicament care are efect negativ asupra integrităţii orale. Un zâmbet sănătos depinde de o igienă orala cât mai riguroasă şi corectă, o dietă fără prea mult zahăr, şi bineînţeles de vizite regulate la medicul dentist care trebuie să ştie ce medicamente consumaţi pentru a concepe cel mai bun plan de tratament. Întotdeauna e mai bine sa prevenim decât să tratăm, iar un tratament de restaurare este mult mai scump şi mai dureros decât unul al unor probleme în fază incipientă.

Dinţii permanenţi încep să se formeze imediat după naştere şi sunt extrem de vulnerabili la acţiunea anumitor substanţe cum ar fi:

  • pastile stomatologieTetraciclina– acest antibiotic determină apariţia unor pete permanente galben-maronii la suprafaţa dinţilor. ( Vezi si „Tetraciclina si discromia dentara„)
  • Aspirina sau acidul acetil-salicilic este folosită atât ca analgezic, cât şi pentru prevenirea bolilor cardiace şi poate provoca sângerări excesive în timpul intervenţiilor chirurgicale. De asemea, fiind o substanţă acidă, trebuie înghiţită întreagă şi nu mestecată deoarece poate cauza eroziunea smalţului crescând riscul apariţiei cariei dentare.
  • Antihistaminicele (Claritine, Flonidan), antidepresivele, pot determina apariţia xerostomiei (senzaţia de gură uscată) şi cresc riscul apariţiei bolilor gingivale.
  • Majoritatea medicamentelor prescrise in tratamentul astmului sunt acide si pot afecta smalţul dinţilor dacă sunt folosite cu regularitate determinând apariţia cariei dentare. De asemenea pot determina apariţia candidozei bucale (o boală determinată de o ciupercă numită Candida Albicans caracterizată de leziuni albe şi roşii însoţite de disconfort la nivelul mucoasei bucale)
  • siropMedicamentele care conţin bifosfonaţi , folosite în tratamentul osteoporozei (Fosamax) determină inflamarea şi leziuni la nivelul oaselor maxilare.
  • Antihipertensivele (Captopril), Imunosupresivele, contraceptivele orale cresc criscul apariţiei bolilor gingivale. Contraceptivele orale pe bază doar de progesteron pot determina sângerări şi apariţia ginigivitei.
  • Medicamentele care conţin subsalicilat de bismut (Helidac), folosite in tratamentul diareei, indigestiei sau greţei determină apariţia unei coloraţii negre la nivelul limbii care se extinde şi la nivelul dinţilor. Coloraţia este temporară şi dispare de la sine. Acelaşi simptom îl determină şi consumul excesiv de antibiotice.
  • Anumite antibiotice, medicamentele folosite în tratamentul bolilor de inimă, sau chiar şi plasturii cu nicotină folosiţi de fumătorii care intenţionează să se lase de fumat determină apariţia senzaţiei de gust metalic sau acru.

Toate medicamentele sub formă de sirop şi conţin zahăr cresc riscul apariţiei cariei dentare. Pentru prevenirea acesteia, se recomandă periajul dentar după fiecare administrare.

Cum îţi poţi păstra sănătatea dinţilor atunci când iei medicamente în mod regulat?

  • Spală-te pe dinţi de cel puţin 2 ori pe zi! Nu uita de aţa dentară!
  • Cere sfaturi medicului sau farmacistului în legătură cu efectele secundare ale medicamentelor pe care le cumperi!
  • Bea mai multă apă şi mai puţine băuturi dulci şi limitează consumul de zahăr!
  • Mergi regulat la medicul dentist şi spune-i despre toate medicamentele pe care le iei!